جمعه سی و یکم فروردین ماه

قربانی: لزومی به استفاده از مربی خارجی نداریم

رئیس فدراسیون تیراندازی گفت: زمانی که به فدراسیون آمدم متوجه شدم از باشگاه‌ها ۷۰۰ میلیون برای خرید فشنگ پول گرفته بودند اما فشنگی در کار نبود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تیراندازی، مرتضی قربانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص وضعیت تیراندازی، اظهارداشت: در این رشته سوابق خوبی از گذشته داشتیم، وقتی هم که از اسفندماه در خدمت ورزشکاران تیراندازی حاضر شدیم، ۱۰ ماه بود که تیم‌های ملی به مسابقات خارجی اعزام نشده بودند، اهداف پروازی هم دو سال متوقف بود. با توجه به مشکلاتی که وجود داشت برنامه‌ریزی کردیم تا تیم تفنگ و تپانچه به برزیل و ورزشکاران این رشته همراه با اهداف پروازی به مسابقات جهانی باکو اعزام شوند.

رئیس فدراسیون تیراندازی با اشاره به چارچوب تعریف شده، خاطرنشان کرد: فدراسیون تیراندازی سرمایه‌ای از زحمات ورزشکاران و مربیان است بنابراین چارچوبی مشخص کردیم که نه مربیان از آن عدول می‌کنند و نه کسی دخالت می‌کند. کمیته‌هایی هم که تعیین کردیم موظف هستند در چارچوب مصوب و زیر نظر دبیر فدراسیون حرکت کنند، در واقع قالبی تعریف کردیم که همه بر اساس آن کار کنند. تیم‌های ملی ما سرمایه هستند بنابراین نباید رفتار من به عنوان رئیس فدراسیون سلیقه‌ای باشد به همین دلیل خرد جمعی را به کار گرفتیم و کار پله پله بر اساس چارچوب تعریف شده پیش می‌رود. 

قربانی با تاکید بر اینکه برنامه‌های فدراسیون زیر نظر مربیان داخلی پیش خواهد رفت،  تصریح کرد: ما قبلا مربیان خارجی در فدراسیون تیراندازی داشتیم، مثلاً لازلو ماهیانه ۶۵۰۰ دلار معادل ماهی ۲۰۰ میلیون تومان به حساب امروز می‌گرفت و علاوه بر این ماهیانه ۵۰ میلیون تومان هزینه اجاره منزل و دیگر هزینه های جاری وی بود. مگر فدراسیون ها چقدر قدرت مالی دارند؟ ما ماهیانه چقدر به مربیان پرداخت می‌کنیم؟ خیلی کمتر از این مبالغ. بعضا مربیان و داوران حقوق بگیر دولت هستند اما مدال‌آوری داشتیم. تیم تپانچه ما در باکو اول شد، اینها زحمات مربیان و ورزشکاران بود‌. در برزیل هم با وجود کارشکنی‌هایی که شد و توقف چندین ماهه برنامه‌های تیم ملی، مدال طلا گرفتیم البته در برنامه‌های بلند مدت ما استفاده از تجارب مربیان و اساتید بین المللی نیز هست.

وی افزود: فروردین ماه اولین اعزام تیم ملی تفنگ و تپانچه را به برزیل داشتیم. ورزشکاران ما با اینکه ۵۰ ساعت در راه بودند اما عملکرد خوبی داشتند و مقام آوردند. من از آنها و همینطور کادر فنی تشکر می‌کنم. بر اساس همین عملکرد خوب در مسابقات باکو نیز روند رو به رشدی را بعد از مسابقات برزیل شاهد بودیم.

قربانی در پاسخ به این سوال که شما تصمیمی برای جذب مربی خارجی تا المپیک پاریس ندارید؟ عنوان کرد: با همین مربیان ادامه می‌دهیم؛ آن‌ها هم ورزشکار بودند و هم مربی، لزومی ندارد مربی خارجی بیاوریم. پیشکسوتان و مربیان دیگر هم هستند که می‌توانند کمک کنند. الان هم وضعیت بسیار خوبی داریم و اردوهای تفنگ و تپانچه هم از یکشنبه آغاز می‌شود و قطعاً در این قضیه برنده کار خواهیم بود. من جلساتی هم با کادر فنی داشتم و گفتم نواقص را مکتوب کنند، خودم و دبیر فدراسیون همه شرایط را کنترل می‌کنیم تا نواقص برطرف شوند. در اصل این کمیته‌های فنی زیر نظر دبیر فدراسیون که خود دبیر تمامی آنهاست اداره می‌شود و گاه اعضای هیات رئیسه نیز در آن حضور دارند. هدف از برگزاری این کمیته‌ها ارتقای سطح کیفی تیم‌های ملی و کمک به سرمربیان تیم‌های ملی است و درهمین راستا باید حرکت کنند. جلسه‌ای هم با تیم اهداف پروازی اعزامی به ترکیه داشتیم، آنها می‌توانند برای آینده ما موثر باشند، امیدوارم که با مقام‌های بالا از قونیه بر گردند و باعث سربلندی شوند. 

رئیس فدراسیون تیراندازی در ادامه مصاحبه در پاسخ به این سوال که از چند ماه دیگر مسابقات کسب سهمیه المپیک آغاز می‌شود با توجه به اعزام‌هایی که فدراسیون دارد مشکل مالی و مهمات ندارید، اظهار داشت: مشکل مالی نداریم اما ۳۴ میلیارد تومان بدهی از قبل داریم. وقتی به خدمت خواهران و برادران در فدراسیون درآمدیم، حدود ۱۰ باشگاه مبلغ  ۷۰۰ میلیون تومان برای خرید فشنگ به حساب فدراسیون واریز کرده بودند و مرتب پیگیر پول‌های واریزی و فشنگ بودند و در اصل هیچ فشنگی هم موجود نبود! از طرفی وزارت دفاع نیز مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان از فدراسیون طلبکار بود از  سویی دیگر برای تامین فشنگ‌های مورد نیاز تمرینات تیم ملی باید مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان به حساب وزارت دفاع واریز می‌کردیم که به صورت اعتباری این فشنگ‌ها با حمایت و همکاری وزارت دفاع تهیه شد که جا دارد از مساعدت آن مجموعه تشکر کنم. در نهایت این دو مشکل به فضل الهی حل و فشنگ‌های تیم های ملی و باشگاه ها و مسابقات آزاد سریعا تامین شد البته باید اسپانسرهای خوب به کمک بیایند. 

قربانی یادآور شد: امسال ۹ میلیارد تومان خرج تیم برای اعزام به مسابقات جهانی برزیل و باکو شد. از ۹ میلیاردی که سال گذشته وزارت ورزش تعیین کرده بود ۷.۵ میلیارد به حساب فدراسیون واریز شد. ما زمانی تیم‌های ملی را به مسابقات جهانی برزیل و آذربایجان اعزام کردیم که یورو حدود ۳۰ هزارتومان قیمت داشت که مجموعا ۵۱ نفر ملی پوش و کادر فنی در این دو رویداد جهانی شرکت داشتند. این اعزام‌ها علاوه بر دستاوردهای قهرمانی، تجارب، به روز رسانی دانش و اعتماد به نفس ورزشکاران، مربیان و کادر فنی را به‌همراه داشت. درخواست داریم تا سال آینده میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا را بگیریم، این موضوع می‌تواند به رشد کشور ما کمک کند. همه اینها به بودجه و سرمایه نیاز دارد. البته که ما از حضور اسپانسرهای موجه و قدرتمند در کنار تیم های ملی و لیگ برتر بشدت استقبال می‌کنیم.

وی گفت: مهرماه در مصر باید در مسابقات کسب سهمیه شرکت کنیم پس بچه‌ها باید تقویت شوند. از وزارت ورزش طلبکاریم و امسال هم آنها کمک جزیی به ما داشتند. البته از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش تشکر می‌کنیم که کمک کردند تیم را به مسابقات اعزام کردیم چرا که ورزشکاران سرمایه‌های ما هستند و نمی‌شود آنها به مسابقات اعزام نشوند. کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش حتی بخشی از هزینه سفرهای تیم ملی را متقبل شدند. این رشته المپیکی است تقاضا می‌کنم همه از آن دفاع کرده و وحدت را حفظ کنیم تا روحیه بچه‌ها عالی باشد.