یکشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۶

تعیین واولویت بندی هدفها

نویسنده مقاله: دیوید.آ جانسون – مربی تیم ملی تفنگ

مترجم: زهرا مرتضایی دارسرا

ویراستار فنی: امیرحسین صولت

در ورزش تیراندازی فهرستی ازانواع مهارتها، تاکتیک های اجرایی و زمینه های رشد تکنیکهای مورد نیاز وجود دارد که می توان آنها را فراگرفت. مهمترین کار بعد از هدفگذاری، مدیریت کردن آنها در یک برنامه عملی است که در نهایت موفقیت را بهمراه خواهد داشت.

در ابتدا دو نوع هدف را مورد بررسی قرار می دهیم.

هدف های نتیجه محور: معمولاً نتیجه ها  و امتیازهای درخشانی هستند که می توانند یک رکورد قابل توجه، یک رده بندی، یا حتی یک مقام تیمی باشند. نتیجه اغلب می تواند درکنترل کامل ما نباشد. شما نمی توانید پیش بینی کنید که تیراندازهای شما چگونه تیراندازی خواهند کرد و نتایج آنها ممکن است بهتر از تلاش و کوششهای شما باشد. نتیجه اغلب جایگاهی است که ما میخواهیم بدست آوریم ولی نه به معنای بدست آوردن جا و مکان!

هدفهای اجرا محور: (که فرآیند یا نقش هدف نیزنامیده می شود) این هدفها باید دقیقاً مرتبط با نتیجه هدف هایی باشند که شما در نظر گرفته اید. هدفهای نتیجه محور مقصد و هدفهای اجرا محور راه و روش دستیابی به آنهاست. هدفهای اجرا محور میتواند قسمتی از یک پازل باشد که در رسیدن به نتیجه دلخواه به شما یاری میرساند.

هدفهای اجرا محور نه تنها به اصلاح نقاط ضعف میپردازد بلکه مهارتهای شما را تقویت می کند. تعیین هدفهای نتیجه محور آسان است، اما کار واقعی با تعیین  هدفهای اجرا محور بدست می آید که دستیابی به نتایج مورد نظر را بهمراه دارد.

راهکارهایی برای  طبقه بندی و اولویت بندی کردن هدفها

 ۱-  برنامه های اجرا محور را به ۴ قسمت تقسیم کنید:

 الف. تکنیک: در این بخش به بررسی، مرور و بهینه کردن مواردی مانند:” سلاح و تجهیزات ” و ” مسائل فنی اجرای مهارتها” میپردازیم.

ب. تاکتیک: بخشهای تاکتیکی اغلب قسمتهای دیگر را نیز پوشش میدهد، اما نکته مهمی که وجود دارد اهمیت دادن به قسمتهایی از اجراست که کلید موفقیت شما در گرو عمل به آنها می باشد. در رده تیم ملی ما اغلب نتایج مرتبط با برنامه مسابقه و مدیریت زمان رامورد توجه قرار می دهیم. بعنوان مثال: مدیریت زمان درطول مسابقه از لحاظ تاکتیکی، بصورت ایده آل در آمادسازی و قلق انجام شده و هنگام شروع مسابقه بطور مطمئن عمل خواهید کرد.

ج. فیزیکی: در این بخش روی مواردی مانند: ثبات  درحالت گیری ها، سلامت و تندرستی  عمومی، برنامه غذایی و توانایی قلبی و عروقی تمرکز داریم.

د. ذهنی: مهارتهای ذهنی اغلب بدیهی فرض میشوند اما نکته مهم این است که بین مهارتها ارتباط ساده و پیوسته باید وجود داشته باشد. مواردی که بطور ذهنی باید مرور شوند به عنوان مثال عبارتند از :” من یاد خواهم گرفت که در مواقع ضروری چطور آرامش خود را حفظ کنم بنابراین می توانم اگر ضربان قلبم در مسابقه شروع به بالا رفتن کرد آن راپایین بیاورم” یا “من در تمرین و مسابقه قبل از هر شلیک، روند اجرای یک تیر را از شروع تا پایان مرور میکینم بنابراین هنگام تیراندازی در بهترین حالت کنترل و آمادگی قرار دارم .

اولویت بندی کردن هدفها

– در هر کدام از بخش های بالا که هدفهای اجرا محور وجود دارد هر یک از هدف ها را نسبت به پتانسیل اش طبقه بندی کنید تا بطور موثر و مثبت بر عملکردتان تاثیر بگذارد.

– البته الویت بندی ذکر شده  برای هرشخصی متفاوت خواهد بود اما برای سهولت در انجام کار برای هر بخش بیشتراز سه مورد در نظر نگیرید.

– باتوجه به مورد بالا دراین مرحله شما  ۱۲ هدف اجرایی دارید ، یعنی سه مورد درهر طبقه بندی . اقدام بعدی انتخاب یک گزینه از هر طبقه بندیست تا در یک بازه زمانی ۳ الی ۶ ماهه روی آن تمرین کنید. وقتی ۴ گزینه از هر طبقه انتخاب شد، یک برنامه منسجم و  قابل اجرا بوجود خواهد آمد که به طور موثر میتوانید روی آن تکرار و تمرین داشته باشید.

از چه کسی میتوانید مشاوره و کمک بگیرید؟

از مربیتان برای برنامه ریزی و هدفگذاری کمک بگیرید. مربیان، والدین و معلمان میتوانند شما را در تشخیص صحیح، تعیین والویت بندی هر چه بهتر هدفها یاری رسانند. به نظر من هم حضور یک ناظر دلسوز و کسی که پیشرفت شما برایش حائز اهمیت است برای نظارت و کنترل کیفی کارها لازم میباشد تا برنامه ایی مفید وسازنده برایتان ایجاد کند. در اصل یکی از وظایف مهم مربی، ایجاد شرایطی است که ورزشکار بتواند بطور هدفمند بر تمرین متمرکز شده تا به مقصود نهایی خود دست پیدا کند.

پیشنهاد ما

تاثیر نوروفیدبک بر مقیاس های عملکرد تیراندازان نخبه با سلاح های بادی

تاثیر نوروفیدبک بر مقیاس های عملکرد تیراندازان نخبه با سلاح های بادی پژوهشگر: کبری اله …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *